Rozpoczynamy cykl lekcji poświęconych literaturze, filozofii, sztuce i kulturze XVIII wieku.

Proszę rozwiązać zadania, odpowiedzi na zadania otwarte powinny być wyczerpujące. W zadaniach zamkniętych może być więcej niż jedna odpowiedź właściwa, żeby uzyskać punkt musisz zaznaczyć wszystkie odpowiedzi. Powodzenia!

Sprawdzian z renesansu - 14.05.2020 r. otwarcie sprawdzianu godzina 12:10 zamknięcie 13: 40, czas na rozwiązanie - 50 minut. Przystąpienie do quizu jest obowiązkowe!

Występujesz w roli znawcy i badacza epoki renesansu. Rozwiąż zadania, każdy zestaw zawiera 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna. Zaznacz właściwą odpowiedź. Powodzenia!

Dzień dobry, witam Was na kolejnej lekcji języka polskiego. Przechodzimy do omówienia materiału związanego z nową epoką – barokiem. Przypominam, proszę przygotować się do sprawdzianu z wiedzy o kulturze i literaturze renesansu. Proszę również przeczytać dramat W. Szekspira  pt. ,,Makbet”.

Drodzy uczniowie, utwór, z którym chciałabym dzisiaj zapoznać Was, jest niezwykle aktualny, być może sięgniecie do całości dzieła, a nie tylko do jednej noweli pt. ,,Sokół”.  Zbiorem nowel zainteresowali się również  młodzi Włosi, co nie jest niczym szczególnym, ponieważ autor  Dekameronu,  Giovanni Boccaccio, był Włochem, który żył w okresie renesansu, w XIV wieku /1313-1375/. Uczniowie liceum o profilu nauk ścisłych Righi z Bolonii, którzy tak, jak Wy i  młodzież w całym kraju w związku z zamknięciem szkół, mają od kilku tygodni zdalne lekcje przez Internet i zmagają się z konsekwencjami domowej izolacji, postanowili twórczo sięgnąć do lektury.

Żywność. 

Leki.

Temat 1-2 „Przepisy i sędziowanie w piłce koszykowej.”

(Proszę o zapoznanie się z podstawowymi zasadami gry w piłkę koszykową, weryfikacja znajomości przepisów i umiejętnego sędziowania podczas rozgrywek klasowych po powrocie do szkoły.)

PODSTAWOWE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ KOSZYKOWĄ


1. Wymiary boiska 28 metrów dł. 15 metrów szer.
2. Obręcz kosza zawieszona jest na wysokości 3,05 m nad podłożem.
3. Drużyna składa się z 10 (12) zawodników.
4. Na boisku może jednorazowo grać tylko 5 zawodników jednej drużyny.
5. Trener może dokonać dowolną ilość zmian.
6. Mecz trwa 4 kwarty po 10 minut każda.
7. Drużyna ma 8 sekund aby wprowadzić piłkę na połowę przeciwnika.
8. Drużyna ma 24 sekund na oddanie rzutu na kosz przeciwnika.
9. Kosz za 1 punkt zdobywa się z rzutu wolnego.
10. Kosz za 2 punkty zdobywa się ze strefy podkoszowej ( w obrębie pola wyznaczonego linią w odl.6,75 m).
11. Kosz za 3 punkty zdobywa się z poza strefy oznaczonej linią w odl. Powyżej 6,75m.
12. Kozłowanie piłki oburącz jest błędem.
13. Chwytając piłkę po kozłowaniu nie można ponownie kozłować (podwójny).
14. Nie można biegać z piłką koszykową ( można wykonać 1 krok – błąd kroków).
15. Przejście zawodnika ponownie na własną połowę, podanie piłki do zawodnika tej samej drużyny na własną połowę jest błędem ( błąd płowy) zawodnik drużyny przeciwnej wprowadza piłkę do gry zza linii bocznej w połowie boiska.
16. Zawodnik który otrzyma 5 przewinień musi zejść z boiska.
17. Przy rozpoczęciu każdej kwarty zawodnik może zająć miejsce na dowolnej połowie boiska.
18. Piłkę autową wprowadza się do gry zza linii bocznej lub zza linii końcowej.
19. Na wyprowadzenie piłki z autu jest 5 sekund.
20. Trzymanie piłki bez kozłowania nie więcej jak 5 sekund.


Temat 3 „Gimnastyka ciała i ducha. Ćwiczenia relaksacyjne. Elementy treningu autogennego.”
(Proszę o wybranie dla siebie jednej formy treningu autogennego i podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i uwagami po powrocie do szkoły.)


https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/rozwoj-osobisty/trening-jacobsona-na-czym-polega-i-jakie-daje-efekty-progresywna-relaksacja-miesni-aa-nAk5-PNq8-GRDS.html

Temat 4-5 „Ćwiczenia kształtujące wybrane partie mięśniowe. Dobór ćwiczeń. Indywidual¬ny plan treningowy.”
(Proszę o wykonanie wybranych ćwiczeń w domu, powtarzając każde ćwiczenie 8-krotnie, cały zestaw należy wykonać 3-krotnie, po powrocie do szkoły nastąpi ocena poprawności wykonanych ćwiczeń). Należy pamiętać, że wiele ćwiczeń i gotowych zestawów (filmów) jest dostępna w internecie, zachęcamy do podejmowania aktywności fizycznej w domu. Przykładowe linki.





Najlepsze ćwiczenia na brzuch w domu to m.in.:

-brzuszki ze skrętem tułowia - połóż się na plecach i ręce skrzyżuj za głową; unieś barki i następnie wykonuj skręt raz w prawą, raz w lewą stronę;
-tzw. wspięcia górskie - przyjmij pozycję deski, a następnie podciągnij raz lewe, raz prawe kolano do klatki piersiowej.

Najpopularniejsze ćwiczenia na brzuch i boczki to m.in.:

-deska bokiem - połóż się na boku, podpierając się na ugiętej ręce; całe ciało powinno znajdować się w linii prostej; unoś biodra wyżej, a następnie powoli wracaj do pozycji wyjściowej;
-skręty - połóż się na podłodze, lewą rękę wyprostuj szeroko, a lewą podtrzymaj głowę; nogi ugnij w kolanach (pod kątem prostym), a następnie lewą piętę załóż na prawe udo; przy napiętym brzuchu skieruj prawy łokieć do prawego kolana.

Ćwiczenia na brzuch i uda

-klasyczna deska - łokcie oprzyj na podłodze, nogi wyprostuj, stopy niech znajdą się na szerokości bioder; napnij całe ciało i wytrzymaj w takiej pozycji jak najdłużej.
-przyciąganie kolan do klatki piersiowej w podporze - podeprzyj się na rękach, nogi uginając w kolanach; wyciągnij lewą rękę i wyprostuj prawą nogę, a następnie przyciągnij kolano oraz zgiętą w łokciu rękę do klatki piersiowej; powtarzaj kilkakrotnie na każdą stronę, pamiętając o spinaniu mięśni.

1.Ćwiczenia na mięśnie proste brzucha: należy położyć się na plecach i ugiąć nogi pod kątem 90 stopni, a następnie położyć je na piłce do ćwiczeń (alternatywą dla piłki może być krzesło). Następnie należy ugiąć ręce za głową i unieść górną część ciała, tj. klatkę piersiową i głowę. Podczas wykonywania ćwiczeń nie wolno zginać karku. Podnosząc górną część ciała należy robić wydech, a wracając do pozycji wyjściowej wdech. Zaleca się wykonywanie 30 powtórzeń.

2 Płaski brzuch: tutaj również wykorzystujemy piłkę. Należy położyć się na plecach i unieść wyprostowane nogi, a między nie włożyć piłkę do ćwiczeń. Ręce muszą znajdować się za głową. Następnie należy unosić górną część tułowia, tak aby nie zginać przy tym karku. Zaleca się 3 serie po 15 powtórzeń.

3. Świeca: ćwiczenie to wymaga położenia się na plecach i położeniu rąk wzdłuż ciała. Nogi powinny być złączone razem. Należy powoli unosić nogi oraz biodra, tak aby uzyskać tzw. świecę. W takiej pozycji trzeba wytrzymać 20 minut. Zaleca się wykonywanie 5 powtórzeń.

Temat 6 „Czynniki sprzyjające zdrowiu. Zachowania prozdrowotne”.
(Proszę o zapoznanie się z niżej umieszczonymi materiałami i obliczenie BMI według wzoru – weryfikacja wiedzy i umiejętności obliczania BMI po powrocie do szkoły.)

WSTĘP – Co to jest zdrowie?
Zdrowie według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – to stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby czy kalectwa.
Czynniki wpływające na zdrowie – sen, zdrowa żywność, racjonalne odżywianie, higiena ciała i umysłu, aktywny wypoczynek, profilaktyka.

„Dekalog Zdrowego Stylu Życia” Z. Cendrows kiego:
1. Wiedza o samym sobie – poznanie zasad funkcjonowania organizmu aby wyprzedzić chorobę.
2. Utrzymywanie sił obronnych w stałej gotowości.
Takie postępowanie opiera się na 4 zasadach:
Niedopuszczanie do zachorowań, które mają bezpośredni wpływ na obniżenie bariery immunologicznej (lekomania, palenie papierosów, alkohol, narkotyki, itp.)
Postępowanie w sposób wzmacniający siły obronne (właściwe odżywianie, systematyczna aktywność fizyczna, hartowanie ciała, itp.)
Umiejętne postępowanie podczas różnych chorób i dolegliwości, by nie tylko nie spowodowały one niekorzystnych następstw, ale aby wykorzystać je dla wzmocnienia organizmu (leki, medycyna naturalna, itp.)
Pogłębianie umiejętności wykorzystania naszych sił psychicznych (autopsychoterapia).
3. Nie nadużywanie leków.

4. Utrzymywanie wszechstronnej aktywności fizycznej.
Odpowiednio częsty i intensywny ruch pozwala na wzmocnienie organizmu i zachowanie właściwej tężyzny fizycznej i psychicznej.


5. Prawidłowe odżywianie się.
6. Hartowanie się.
7. Rozwijanie umiejętności walki ze stresem poprzez odróżnienie „dobrego” i „złego” stresu oraz poprzez treningi asertywności, umiejętności relaksacji i wysiłek fizyczny.
8. Wyeliminowanie nałogów.
9. Życzliwość dla innych.
10. Zachowanie postawy copingowej, czyli dawanie sobie rady w życiu.
Profilaktyka prozdrowotna:
Wskaźnik masy ciała Body mass index (BMI) i ma znaczenie w ocenie zagrożenia chorobami związanymi z nadwagą i otyłością, np. cukrzycą, chorobą nie-dokrwienną serca, miażdżycą. Przyjmuje się, że wyższe wartość BMI wiążą się ze zwiększonym ryzykiem dla zdrowia i życia.
Oblicz własny wskaźnik masy ciała według wzoru:
masa ciała w kg
WMC= ---------------------------
(wzrost w m)2
Sprawdź w tabeli, jaką można przepisać mu wartość diagnostyczną:
Wartość WMC Wartość diagnostyczna
<18,5 niedowaga
18,5 – 24,9 zakres normy
25 – 29,9 nadwaga
30 – 39,9 otyłość
>40,00 otyłość znacznego stopnia


Działalność misyjna Kościoła.

Ćwiczenia gramatyczno-leksykalne. Reading comprehension. Revision. Progress check"Hobbies".

Wiedza o kulturze

podstawy przedsiębiorczości

Ten kurs przeznaczony jest dla klasy I Ag.